Apabila orang katakan kita lemah

Assalammualaikum And Hye

Tumblr_meu7a0qrry1qmw7bgo1_500_large


Orang pernah cakap korang tak mampu? lemah? Syara pun pernah orang cakap macam tu. Tapi sedih jugak bila orang cakap macam tu kan. lagi-lagi yang cakap tu kawan baik kita sendiri :) Biasalah manusia. sentiasa membuat kesalahan.

Setiap kali orang kata yang kita lemah or tak mampu, Syara akan buat benda tu sungguh-sungguh sampailah hati syara puas and hati dia pun puas :) Janganlah kita merendahkan orang lain kalau kita tahu yang kita lebih baik daripada mereka. Lebih baik bimbing mereka dan bantu mereka. Bukan memperli --'

Sebab tu ada dalam satu hadis mengatakan :

"Seseorang itu dikenali berdasarkan sahabatnya, maka berwaspadalah / bersikap bijaksanalah dalam memilih sahabat." (Riwayat Ahmad)

So, pilihlah kawan sebaiknya. Ada kawan yang membimbing ke syurga. Ada kawan yang membawa ke neraka. Kalau kawan salah cuba tegur sebaiknya. Cakap lembut-lembut. Jangan marah-marah dia pula. Kesian. Kawan kita macam family kita kan? Tak jumpa sehari macam tak lengkap je hidup ni. So. jagalah mereka sebaiknya.

If orang katakan korang lemah, apa yang korang buat untuk membuktikan yang korang mampu? Sharelah sedikit dekat blog syara yang buruk ni. Kay nanti sambung lagi :)

Sekian :)

No comments: